BLOG INI MENGHIMPUNKAN MAKLUMAT-CERITA-GAMBAR DAN VIDEO YANG DIAMBIL DAN MUNGKIN DIOLAH DARIPADA BUKU-BUKU ATAU PUN DARIPADA BLOG-BLOG TERTENTU YANG DINYATAKAN SUMBERNYA. SEMUANYA MENJADI SUMBER/KOLEKSI PERIBADI SAYA. MANAKALA BLOG YANG MEMAPARKAN HASIL KARYA/PENULISAN SAYA SENDIRI BOLEH DILIHAT PADA LINK YANG DIPAPARKAN DI BAWAH. HARAP MAKLUM.

BLOG TENTANG PENGALAMAN HIDUPKU.. JEMPUTLAH KE SANA YE..

Sabtu, 14 Mei 2011

Alamak !!!

Seorang pengkaji sedang melakukan penelitian di sebuah kampung,
Seperti biasa dia melakukan wawancara dari rumah ke rumah untuk mendapatkan informasi tentang pengetahuan masyarakat terhadap kampungnya.
Setelah selesai mengunjungi sekitar 5 rumah, tibalah saatnya dia berkunjung ke salah satu rumah warga yang terletak betul-betul di tengah kampung.
Setelah memberi salam, dia pun dipersila oleh tuan rumah, seorang lelaki dengan perawakan tinggi besar dan berkulit hitam legam, untuk masuk dan duduk.. Setelah memperkenalkan diri, pengkaji pun mengajukan pertanyaan kepada pemilik rumah :
Pengkaji : “Pakcik, bolehkah pakcik menceritakan pengetahuan pakcik tentang kampung ini dalam 5 tahun terakhir ?”
Warga : “Kalau dalam 5 tahun terakhir saya tidak begitu tahu..!”
Pengkaji : “Bukankah pakcik adalah penduduk asli kampung ini ?”
Warga : “Ya benar saya warga asli, tapi saya baru saja keluar dari penjara setelah di tahan 8 tahun.”
Pengkaji : “Kenapa pakcik masuk penjara ? Kalau boleh saya tahu…”
Warga : “Saya dipenjara kerana membunuh….!!!!”
Pengkaji: “Kenapa pakcik sanggup membunuh orang…?”
Warga : “Kerana jengkel, ditanya-tanya seperti ini !!!!”
Pengkaji : “???”

Tiada ulasan: