BLOG INI MENGHIMPUNKAN MAKLUMAT-CERITA-GAMBAR DAN VIDEO YANG DIAMBIL DAN MUNGKIN DIOLAH DARIPADA BUKU-BUKU ATAU PUN DARIPADA BLOG-BLOG TERTENTU YANG DINYATAKAN SUMBERNYA. SEMUANYA MENJADI SUMBER/KOLEKSI PERIBADI SAYA. MANAKALA BLOG YANG MEMAPARKAN HASIL KARYA/PENULISAN SAYA SENDIRI BOLEH DILIHAT PADA LINK YANG DIPAPARKAN DI BAWAH. HARAP MAKLUM.

BLOG TENTANG PENGALAMAN HIDUPKU.. JEMPUTLAH KE SANA YE..

Sabtu, 14 Mei 2011

Makna Kegigihan Dalam Mencari Ilmu

Di bawah ini adalah gambar-gambar yang berkisah mengenai anak-anak desa di China yang berjuang dalam mencari ilmu.


Anak-anak di sebuah desa di China yang bersemangat untuk belajar di sela-sela kegiatan mereka mencari nafkah



Kerasnya hidup tidak menghalangi kegigihan mereka untuk harus tetap menuntut ilmu








Potret kehidupan masyarakat kelas bawah yang tetap gigih menuntut ilmu



Waktu luang diisi dengan belajar 




Kalau saja mereka yang dalam himpitan ekonomi seperti ini tetap bersemangat untuk belajar,bagaimana kita yang serba kecukupan?



semangat mereka untuk menuntut ilmu di tengah sulitnya mencari nafkah



Akhirnya dengan kegigihan anak ini pun memperoleh sijil kelulusan


Banyak, terlalu banyak ORANG-ORANG KUAT di luar sana yang sedang berjuang dalam hidupnya dan tetap GIGIH dalam mencari ILMU.

Anak-anak di GAZA,berjuang di tengah suasana PERANG belajar,menghafal al-qur'an dan mereka TIDAK MENYERAH TERHADAP KEADAAN.


Bagaimana kita di sini?
Semestinya sudah harus tahu seperti apa cara syukur itu diaplikasikan.. 

Keadaan mereka bukan untuk ditangisi tapi hendaklah dijadikan salah satu motivasi untuk BERGERAK.


"maka nikmat tuhanmu manakah yang kamu dustakan?"

12 ulasan:

jeBateja berkata...

Pehhh....kita yg senang ni...selalu LalaI....adehhhh

toyolkiut berkata...

hidup terlalu senang buat kita gagal mengecap banyak nikmat sebagsi manusia berakal..

Kakzakie berkata...

Masya-Allah betapa hidup kita penuh dgn kemewahan sudah seharusnya dipanjat kesyukuran kepadaNya tidak terhingga....

shahjiehan berkata...

kita ni kira senang la kan.. semua dah sedia... tp bab ptptn depa kalah~ hahaha


jom baca dan komen Aku seorang Guru Pelatih.

ijoks2009 berkata...

ilmu pelita hidup,
jika begitu cara hidup mereka,mmemang patutpun bangsa mereka berjaya bukan macam bangsa Mee Layu yang hanya mengharapkan subsidi sahaja.
hakikat itu kita terpaksa telan walaupun pahit

Solihin Zubir berkata...

walaupun hidup serba kekurangan, diorg stil rajin kan..
nk banding dgn pelajar kita skang ni..
sgt menakutkan... makin melampau2..
risau dgn masa depan anak bangsa..

ukhti syikin berkata...

Semoga urusan mereka dipermudahkan Allah insyAllah :)

Encik MamaT berkata...

kadang terfikir jugak.. yang kesenangan lebih membuatkan kita lalai....

shahjiehan berkata...

kita ni kira senang la kan.. semua dah sedia... tp bab ptptn depa kalah~ hahaha

soooooour berkata...

syukor kita di MAS hidup dgn pelbagai kemudahan..

Gayahspears berkata...

kita patot bersyukur dapat menikmati tempat belajar yg selesa...

sobri yaacob berkata...

perr..bgus ar kisah ni..byak pngajaran...
nu pun kita yg hidup dlm kategeri 'boleh bernafas' pun x bsyukur dgn nikmat yg dkurniakan :)